Juchů...

Historie SAFE

Street Art Festival Olomouc since #2007

Olomouc a okolí oživujeme street artem od roku 2007. Za tu dobu jsme realizovali desítky velkoplošných maleb i menších intervencí ve veřejném prostoru, a představili jsme mezinárodní umělce jako Mr. Dheo, Wild_Drawing, D.R.E.Z. nebo Chemis.

 

Jsme umělci a jsme nezisková organizace. Podporujeme zdejší komunitu, mladé umělce, kulturu a turismus. Ocenili jste nás za největší přínos kultuře v Olomouckém kraji za rok 2018 a my vám za to děkujeme.

2024: Olomouc

Beyond the Form

Sedmnáctý ročník olomouckého Street Art Festivalu nesl název Beyond the Form. Bylo cílem tak poukázat na příběhy skryté za samotnou malbou: na příběhy, které inspirují. Basketbalové hřiště na ulici Za Vodojemem v olomoucké městské části Nová ulice zdobí od začátku září motiv navržený brazilskou umělkyní Júlií Mota Albaquerque. Malba znázorňuje postavy tří dívek hrající trojici rozličných míčových sportů. K samotnému návrhu se pojí zásadní životní kapitola samotné umělkyně: když chtěla jako teenagerka v Brazílii hrát závodně tenis, musela si jen těžce prosadit svou. A teď chce inspirovat všechny mladé dívky v jejich sportovních snech.

 

Asi 700 metrů od příjezdové haly olomouckého vlakového nádraží, na kotelně na rohu ulic Blanická a Vrchlického, vytvořil svůj mural vídeňský umělec Manuel Skirl, který je již v Olomouci dobře známý. Při tvorbě letošního muralu se inspiroval sgrafitem v hale hlavního nádraží, jehož autorem je Wilhelm Zlámal. Skirl část nádražního sgrafita převzal a převedl jej do vlastního stylu – to vše pod uznaným původním autorstvím

 

Proměnou prošla i další ze sídlištních kotelen, konkrétně ta na ulici Zelená, kterou nyní zdobí dílo umělecké dvojice MOTS. Toto polsko-portugalské duo spolu tvoří již mnoho let a jejich díla jsou známá tím, že čerpají inspiraci ze svého bezprostředního okolí. Každý jejich projekt tak nese stopu konkrétního místa a dočasných emocí, které v daný okamžik ovlivňují jejich vnímání světa. Kotelna na ulici Zelená se díky jejich práci proměnila ve vizuálně poutavý monument městského umění s vlastní nezaměnitelnou atmosférou. 

Úprava sídlištních kotelen se stala dominantním tématem letošního ročníku Street Art Festivalu v Olomouci. Výraznou proměnou prošla kotelna na ulici Lužické, kde španělská umělkyně Yubia zanechala svou stopu v podobě osobitého graffiti.

Již druhý rok po sobě měl možnost pozměnit podobu veřejného prostoru v Olomouci bulharský umělec Glow. Tento umělec přizpůsobuje svou tvorbu pokaždé danému místu, což se odráží i v jeho přístupu ke street artu. Jeho práce jsou tak výsledkem jakéhosi dialogu s prostorem, kde se jednotlivé prvky díla přirozeně prolínají s okolním prostředím. 

 

2024: Hradec Králové

The First Round

Sedmnáctý ročník Street Art Festivalu s sebou přinesl jednu velkou změnu: poprvé se objevila díla i v jiném městě než v Olomouci. První ročník Street Art Festivalu v Hradci Králové nesl příznačné jméno: The First Round. Tamnímu publiku se Street Art Festival představil dvěma realizacemi.

První z nich vznikala pod taktovkou francouzského umělce Takira na dětském hřišti na Moravském předměstí. Malba je součástí Takirova uměleckého projektu isometric cities: v tomto projektu odkazuje Takir na identitu měst pomocí základních tvarů a isometrie.

Druhou realizací je malba švýcarského umělce Soihe na vodojemu v areálu dopravního podniku města Hradce Králové. I tady byl projekt vybrán tak, aby odkazoval na identitu města. Soihe z tvarů, které jsou dominantní na panoramatu města, vytvořil abstraktní kompozici.

2023

Everyday Chronicles

Téma ročníku odkazuje na Františka Palackého a jeho dějiny každodennosti. Murálové malby vznikaly už v průběhu sprna, kdy se o první realizaci postaral umělec a designér Dian. Ten byl v roce 2015 zařazen mezi „Top 10 murals in Brooklyn“. Jeho obrazy vystavovala Praha, New York i Florencie a vy si odteď můžete vychutnat jeho malbu umístěnou na kotelně v ulici Zelená. Během září pak dostaly zbrusu novou tvář stěny dalších budov: tou první byly koleje UP zvané Fischerka. Autorem malby je Zbyněk Linhart, v jehož tvorbě se uplatňuje geometrická stylizace, barevnost obrazů nespočívá v náhodě, ale je často zasazená do japonského harmonizačního systému.
Budovu Farmaku měl v režii Emil Kartelovic, umělec, jehož díla reflektují ztrátu tradic a vybízejí k hlubokému zapojení do minulosti i současnosti. Inspiruje se historickými předměty denní potřeby, artefakty, suvenýry a zároveň překračuje hranice mezi tradičním řemeslným zpracováním a digitálním designem.
Za highlight festivalu považujeme malbu na basketbalové hřiště na ulici Bieblova od umělce Glow z Bulharska. Jeho tvorba je silně zakotvena v městském prostředí a v pozitivní proměně veřejného prostoru. Graffiti tvoří už od roku 2000, kdy se pomalu formoval jeho osobní abstraktní jazyk. Svojí tvorbou spojuje komunity, především na veřejných hřištích, a tvoří společný zájem lidí různých sociálních vrstev, věkových skupin, tvarů, velikostí a ras.
SAFE nabídlo také bohatý doprovodný program, kromě workshopů stojí za zmínku výstava v galerii G 21 Palackého všednosti: kronika městského života, nebo hudební vystoupení českého raperky Sawsane.

Další realizace

Brus & Pauser Graffiti Art | ulice Mošnerova, kotelna

 

Daor & Dano Graffiti Art | ulice Čajkovského, kotelna

 

ZRock & Asten Graffiti Art | ulice Zikova, kotelna

 

2022

Graffiti Connection

15. ročník Street Art Festivalu vzdal hold svým zaměřením komunitám na nejrůznějších úrovních – lokální, náboženské, umělecké i genderové. Nedílnou součástí ročníku je i leitmotiv svobody a tolerance, bez nichž v komunitách nelze existovat, respektive koexistovat.

V rámci vizuálně nejatraktivnějších murálových maleb dostala novou podobu štítová plocha na Moravském divadle od umělce D.R.E.Z., koleje Univerzity Palackého, na kterých pracoval Maceca, a fasáda domu v Koželužské ulici od Skirla.
SAFE 2022 se zúčastnili umělci z Austrálie, Itálie, Izraele, ale také z Prostějova. V motivech převládala abstraktní malba, highlightem byla nová fasáda na Moravském divadle.
Festival se po více jak 10 letech znovu navrací ke graffiti, které je společným výchozím bodem pro všechny zúčastněné umělce.
Na Poupětově ulici se odehrál mezinárodní Graffiti jam, kde spolupracovali jedni z nejlepších writerů z celé Evropy. Multikulturnost představuje i spolupráce s Českým centrem Varšava, Polským institutem v Praze a Izraelskou ambasádou.

Jedním z největších lákadel ročníku bylo tzv. kryptoumění a možnost získat zdarma jeden nebo více z 1000 kusů tzv. NFT, digitálních obrázků, které festival svým návštěvníkům v rámci akcí věnoval ve spolupráci se společností Binance.

2022 – Výstava

Město jako chrám, graffiti jako Písmo svaté

Retrospektivní výstava uspořádaná v galerii G21 mapovala éru graffiti a street artu posledních 30 let na území Olomoucka a představila tvorbu umělců jako je MuDr.Pudr & Crazy Crime nebo BFAM crew.
Návštěvníci měli možnost zhlédnout originály pouličního umění, které se v ulicích Olomouce nacházely – plastové kočky, polystyrenové balonky byly fenoménem, o kterém referovala i Česká televize. Právě zmiňované kočky a balónky byly ve své době populární natolik, že je lidé odlepovali a brali domů
Výstava byla vůbec prvním pokusem o zmapovaní graffiti a street artové komunity na území Olomouce. Jejím cílem přitom nebylo ukázat divákovi, co je líbivé a co nikoliv. Výjimečně nechávala nahlédnout pod pokličku do uzavřené subkultury kreativních lidí, kteří veřejný prostor Olomouce obohacovali nenásilnou tvorbou. Graffiti a street art je stejně jako forma umění také společenský fenomén a odraz doby, kdy byl internet v plenkách a teenageři si krátili čas po škole hraním s hakisakem a posloucháním hip hopu.

2021

Summer Walls

14. ročník Street Art Festivalu se konal vzhledem k událostem spojených s pandemií zejména v online prostředí. Díky postupnému uvolňování začátkem léta se nám přeci jen podařilo ve veřejného prostoru uspořádat také bohatý doprovodný program v podobě workshopů, koncertů, komentovaných prohlídek a panelové diskuse v rámci olomouckého Trienale SEFO. 
SAFE kontinuálně probíhalo celé léto a vyvrcholilo v druhé půlce září. Už proto nese podtitul „summer walls“.

Koncem června vytvořil francouzský malíř Vincent Chignier dílo na fasádu Telegraphu u hlavního nádraží. Součástí programu byla projekce filmů Bomb it 1 a Bomb it 2 nebo rozhovor s umělcem v tradičním pořadu Talk.
Další plochou, která v rámci festivalu změnila svou podobu, bylo podloubí u Mořice. Pod rukama dívčího uměleckého dua Die Geniesser z Berlína tu začátkem července vznikla malba znázorňující anonymní dav, radující se ze společného setkávání. Malba tak oslavila postupné uvolňování pandemických restrikcí.
Mezi další velkoformátové malby přibyly také dvě nové v areálu kolejí UP od umělců Vidam a Fat Heat, nový kabát si oblékla i budova S-Klubu od Michala Škapy či štítová plocha Moravského divadla od italského Ozma.
K highlightu festivalu bezpochyby patříla i událost překračující hranice Olomouce. Novou podobu získal Hvězdárna v Prostějově, kterou pokryl murálovou malbou umělec z Říma, Patrizio Anastasi.

2020

Live Graffiti Painting

Do plánů SAFE pro ročník 2020 zasáhl Covid-19 stejně jako všem kulturním institucím. Připravovaný doprovodný program jsme byli nucení zrušit, naštěstí nám do karet hrálo působení a setkávání ve veřejném prostoru. Jednou ze stěn, kde vznikl nový mural byla Lomená galerie u Kostelu Panny Marie Sněžné. Ve spolupráci s Univerzitou Palackého mural namalovat umělec David Strauzz, který je znám velmi osobitým stylem, jeho portréty vznikají jedinečnou technikou z velikého množství pixelů a teprve při pohledu zdálky splývají v konkrétní celek.
Další velkoplošné malby vznikly ve spolupráci s olomouckou graffiti crew BFAM a dalšími českými umělci Lukášem Kladívkem a Oliverem Hellerem na malé hokejové haly, za zmínku stojí také projekt Slavné osobnosti Olomouckého kraje, který připravil umělec Pauser pro město Olomouc.

2019

Freedom in (He)art

12. ročník Street Art festivalu oslavoval svobodu, jak napovídá podtitul ročníku. Chtěli jsme po 30 letech vzdát poctu těm, kteří za svobodu bojovali. Tento ročník se konal na vysokoškolské koleji Generála Svobody a koleji J. L. Fishera v Olomouci, kde vznikly dvě muralové malby, každá na 17 metrů vysoké budově.
Autory maleb jsou celosvětově známí umělci Wasp Elder z Velké Británie a Koctel Kahoolawe ze Španělska, kteří se účastní street artových festivalů od Kanady po Austrálii. V areálu kampusu znikla ve spolupráci i chill out zóna Zaparkuj u muralu s DJi, street foodem a workshopy.
Hostující umělce jsme prezentovali také prostřednictvím dvou výstav – Marka Piana jsme uvedly výstavou Start v Galerii Moritz a Marka Nenutila aka Openmind360 výstavou Based on the True Story v Long Story Short Hostel.
Oba dva umělci se věnují současné malbě, byť s jinou tematikou, oba dva přitom vychází z prostředí ostravské graffiti scény.
Dramaturgii festivalu tematicky doplnila také úvodní přednáška Political Graffiti, které se zhostila graffiti writerka Sany nebo projekce filmu Pixadores a videoTagtool na nádvoří Zbrojnice z produkce dua Pauser – Ticho762.

2018

Art for Change

11. ročník festivalu volně oslavující 100 let od vzniku Československa odstartoval přednáškou Pasty Onera, průkopníka českého graffiti. Na něj navázala za účasti zástupců univerzity česká premiéra dokumentu The Banksy Job o nejslavnějším street artovém umělci současnosti.
Hlavní podívanou programu byla realizace muralu u Passingerova mlýna v Laffayetově ulici. Autorem je indonéský umělec Wild Drawing. V bezprostřdní blízkosti mlýna vznikl chill out spot s občerstvením, workshopy a dílnou pro děti.
Nejvíce fanoušky street artu potěšil český umělec Chemis, který na stěny kotelny poblíž koleje Bedřicha Václavka zachytil malbou prvního československého prezidenta Tomáše G. Masaryka, který je znám pod názvem Plačící Masaryk. Slzy si státník utírá kvůli politickému dění spojené s tehdejším prezidentem Milošem Zemanem a jeho vulgárními projevy v živém vysílání Českého rozhlasu. V kontrastu k tomuto je právě T. G. Masaryk symbol čestnosti, pravdy a noblesy.

Doprovodný program také zajistila univerzitní iniciativa Zaparkuj – oživujeme veřejný prostor, v areálu univerzitní Zbrojnice proběhl vide Tagtool, který připravili umělci Pauser a Ticho762 živě před diváky. Festival zakončila výstava obrazů umělců Pausera a Ondřeje Konupčíka v hostelu Long Story Short za doprovodu dj a občerstvení z grilu.
——————————
🏆 Za tento festivalový ročník jsme byli oceněni cenou veřejnosti za kulturní přínos v Olomouckém kraji v roce 2018.

2017

Streetart bez hranic

Festival s názvem Streetart bez hranic |Streetart ohne Grenzen se  uskutečnil jako součást Olomouckého kulturního jara 2017. Spojili jsme se za účelem podpory česko-německých vztahů, které v Olomouci mají dlouhodobou historii. Název festivalu naznačuje, že tak jako umění nemá hranice a boří překážky, tak i česko-německé vztahy se mohou vzájemně obohatit a přiblížit, kulturním rozdílům navzdory.
Na umělecké tvorbě se  podílelo česko-německé duo writerů Pauser a umělec s pseudonymem HRVB, jeden z nejvýraznějších představitelů současného street artu, berlínský ilustrátor a graffiti umělec.
Umělci společně vytvořili v Lomené galerii street artovou kompilaci, volně navázali na dílo a výstavu umělce Adolfa Hölzla, jehož výstava na street art performanci navázala v Muzeu umění Olomouc.

Festival Streetart bez hranic byl také součástí 10. ročníku Street Art Festivalu, proběhl v září během Dnů evropského dědictví a jeho rámci vznikla graffiti kompilace umělců, podél Velkomoravské ulice.

2016

Soul of Water

Ve dnech 8.–11. září se v rámci Dnů evropského dědictví uskutečnil další ročník Street Art Festivalu pod patronací města Olomouce. SAFE 2016 tak plynule navázal na předešlé ročníky a přinesl spoustu nových a neotřelých graffiti pieců, které měly na svědomí špičky domácí scény, tento rok se zúčastnili umělci jako Noneck, Keim, Oliver, Post, Pauser, Guilty, Furio, Geno, Yudoe a spousta dalších. Malovalo se na 412 metrů dlouhou protipovodňovou stěnu kolem řeky Moravy naproti Kojeneckému ústavu. Stěna tak svým rozměrem umožnila umělcům výtvarně se vyjádřit odlišným způsobem, než jak tomu bylo minulý rok, kdy se malovalo na výškové budovy. Umělci si tentokrát zvolili koncept vody, když graffiti zakomponovali do vodní hladiny, která se táhne podél celé stěny a propojuje jednotlivé piecy writerů.
Součástí SAFE 2016 byl bohatý doprovodný program, konala se vernisáž k výstavě „Streetart on Canvas“ v prostorách Coffee Library Zbrojnice.

2015

Long Live the Art

The Selfie Made King. Tak se jmenuje jeden ze dvou murálových maleb, které vznikly v rámci 1. ročníku Street Art Festivalu, který volně navázal na několikaletý projekt Live Graffiti Show. Podtitulem ročník odkazuje na právě na rozhodnutí poodhalit umění ulice širší veřejnosti a nabídnout jí více komunikativní formu umění, než je samotné graffiti. První street artovou malbu ztvárnil portugalský street artista Mr. Dheo, který do Olomouce přijel na přátelské pozvání. Mr.Dheo se snažil propojit vážné téma s něčím zábavným, spojit historii a současnost – tak vznikla podobizna anglického krále Edvarda VII., pořizující si selfie foto v turisticky exponovaném místě. Druhou velkoformátovou malbou se stal Batman, kterého ztvárnili umělci z Dánska a Německa s pomocí olomouckého umělce Pausera. Důvod, proč se rozhodli pro komiksového hrdinu, je prozaický. „Každý zná Batmana, a odteď bude ochraňovat město.“ nastínil původní myšlenku Soten z Dánska.

2013

Live Graffiti Show

2012

Live Graffiti Show

LGS 2012 – Ding, Paus, Yudoe, Agasi, Race, Guilty, Fur!e, Aerok, Elisa, Ticho

2011

Live Graffiti Show

2010

Live Graffiti Show

2007

Live Graffiti Show Náklo